20 April 2016

Problemen met schade door putten

De toestand van onze wegen... Problemen met schade door putten in de wegen zijn nog altijd niet opgelost.



Enkele tips voor een efficiënter verhaal… 


De wegbeheerder (gemeente, provincie of gewest) is verantwoordelijk voor putten en spoorvorming in de weg. Maar deze verantwoordelijkheid omzetten in klinkende munt is niet zo vanzelfsprekend.

Wellicht heeft u al aangiftes gekregen. Hoe reageert u eigenlijk het best? En wat kunnen we onze klanten adviseren om bij schade aan het voertuig hun claim hard te maken? Onze juridische dienst geeft u graag enkele tips.


Wat zegt de wet?

 

Ons wegennet en onze fietspaden moeten aan de gestelde verwachtingen beantwoorden zodat zij een normaal verkeer toelaten. Vanaf het ogenblik dat openbare wegen niet meer de nodige veiligheid bieden, zijn zij volgens de rechtspraak behept met een gebrek. Dit wil zeggen dat de weg een abnormaal kenmerk vertoont dat het ongeschikt maakt voor het gebruik waarvoor het bestemd is. En op grond van art. 1384 al. 1 van het Burgerlijk Wetboek wordt de overheid dan vermoed aansprakelijk te zijn voor de gebrekkige zaak die zij onder haar bewaring heeft. Zelfs als zij niet op de hoogte was van het gebrek en zelfs als dat gebrek niet aan de overheid als bewaarder te verwijten valt! Een verkeersdeelnemer die schade lijdt door een gebrek aan de openbare weg kan zich daarom keren tegen diegene die belast is met de “bewaring” van de weg (Gemeente, Regio of Provincie).

 


Hoe aangeven?

Zoals in elk juridisch dossier valt of staat de afloop met het vergaren van voldoende bewijsmateriaal. Het slachtoffer moet altijd bewijzen dat zijn schade wel degelijk veroorzaakt werd door de slechte staat van het wegdek.

Zonder bewijs van het gebrek … geen geding mogelijk. En hier wringt dikwijls het schoentje.

Sensibiliseer uw klanten daarom, eventueel proactief, om bepaalde stappen te ondernemen in een dergelijk pechgeval. Adviseer hun dus voor een stevige bewijsvoering te zorgen.


Welke bewijzen komen in aanmerking?

  • Vaststelling door deurwaarder (heel ernstige schade of letsels);

  • vaststelling door een politieagent. Indien deze niet wil komen, vraag dat uw telefonische oproep officieel wordt geregistreerd met uur en datum. Ga zo snel mogelijk zelf langs om een klacht in te dienen en verwijs naar uw telefonische oproep. Een PV is onontbeerlijk!;

  • foto’s. Maak (met de gsm) een foto van de schade, van het wegdek en eventueel van de verkeerssituatie. Wees zo volledig mogelijk, zodat een objectief beeld geschetst kan worden;

  • probeer een krant van de dag in de foto te betrekken zodat we het bewijs van datum ongeval kunnen aantonen;

  • getuigenissen van omstaanders. Spreek iemand aan die het voorval heeft waargenomen, een passerende chauffeur of de dienst die het voertuig komt wegslepen. Spreek één of meer omwonenden aan en stel hen de vraag of er zich al gelijkaardige ongevallen voorgedaan hebben;

  • bewaar zeker ook de beschadigde goederen, zodat deze bij een eventuele expertise voorgelegd kunnen worden.


    Bij gebrek aan zulke bewijzen kunnen enkel “vermoedens” geuit worden en dit maakt de zaak moeilijker. Een rechter aanvaardt enkel vermoedens indien deze “gewichtig, bepaald en met elkaar overeenstemmend zijn” (art 1353 Burgerlijk Wetboek). Zo kan een rechter bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat zich op dezelfde dag verschillende ongevallen op dezelfde plaats hebben voorgedaan. Maar hij hoeft dit niet te doen en dit blijft dus heel onzeker.