07 October 2014

Huispersoneel nieuwe wetgeving op 1 oktober 2014

Huispersoneel Nieuwe wetgeving op 01/10/2014 Sinds 1 oktober 2014 is de regelgeving inzake huispersoneel gewijzigd.

Huispersoneel                                                            Nieuwe wetgeving op 01/10/2014

Sinds 1 oktober 2014 is de regelgeving inzake huispersoneel gewijzigd. Voortaan wordt elke persoon die huispersoneel tewerkstelt voor huishoudelijke prestaties van manuele aard (kuisen, strijken, wassen, tuinhulp,…) als werkgever beschouwd.

Dit betekent dat de betrokken personen vanaf nu :

• zich moeten inschrijven als werkgever bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

• aangifte moeten doen van het personeel dat ze tewerkstellen via de Dimona-aangifte

• de nodige sociale bijdragen aan de RSZ moeten storten.

Uitzonderingen

Occasionele prestaties van niet-manuele aard blijven vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen, voor zover het huispersoneel maximaal 8 uur per week presteert. Dat geldt bijvoorbeeld voor babysitten, gezelschap houden van oudere personen, boodschappen doen of het begeleiden van minder mobiele personen,…

Beschikt de klant al over een ondernemingsnummer of behoren de activiteiten tot de bovengenoemde uitzonderingen, dan hoeft hij verder niets te ondernemen. Indien uit een schadeaangifte blijkt dat er tevens ander personeel in dienst is, is de verzekeraar wettelijk verplicht hiervan de RSZ en het Fonds voor Arbeidsongevallen in kennis te stellen.

Info: als de klant enkel personeel tewerkstelt door middel van dienstencheques worden de sociale lasten en de arbeidsongevallenverzekering geregeld via het dienstenchequebedrijf. Hiervoor heeft de klant dus geen verzekering arbeidsongevallen “Huispersoneel” nodig.

Voor meer info kan U contact opnemen met ons kantoor op het nummer 011 31 11 76 of met het contactcenter van de sociale zekerheid op het nummer 02 511 51 51 (iedere werkdag tussen 7u en 20u) of surfen op de portaalsite van de sociale zekerheid.